پیاده روی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مسن

15 دقیقه پیاده روی بعد از هر وعده ی غذایی به تنظیم مقدار قند خون افراد مسن کمک می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در این افراد کاهش می دهد . این تحقیق توسط دانشمندان  دانشگاه جرج واشنگتن دانشکده ی بهداشت و خدمات بهداشتی (SPHHS)انجام شد و نتایج آن در مجله ی Diabetes Careمنتشر گردید . محققین دریافتند پیاده روی کوتاه مدت بعد از هر وعده ی غذایی به اندازه ی 45 دقیقه پیاده روی با شدت متوسط در کاهش قندخون درطی 24 ساعت تأثیر دارد.

علاوه بر این پیاده روی متناوب بعد از هر وعده ی غذایی تأثیرات به مراتب بیشتری نسبت به پیاده روی طولانی مدت، درکاهش قندخون تا سه ساعت بعد از وعده ی شام دارد.

این یافته ها اخبار خوبی برای افرادی است که دردهه ی هفتم و هشتم زندگی خود هستند، بخصوص برای کسانیکه درانجام فعالیت متناوب اما کوتاه مدت بصورت برنامه ی روزانه احساس راحتی بیشتری دارند این پیاده روی میتواند بصورت پیاده روی برای گردش حیوانات خانگی یا انجام کارهای روزانه باشد.

به گفته ی نویسنده ی مقاله دکتر Loretta DiPietro: انقباص عضلات در پیاده روی کوتاه مدت دارای تأثیرات فوری درکاهش قندخون بعد ازهر وعده غذا است . زیرا مقدار قندخون بعد ازصرف غذا ناگهان به مقدار زیادی افزایش می یابد. این افزایش درافراد  مسن بسیار بیشتر مشاهده میشود.

این یافته ها نشان میدهد استراتژی پیاده روی کوتاه مدت بعد از هر وعده ی غذایی می تواند برای  افراد مبتلا به پیش دیابت یک راه پیشگیری بدون هزینه از ابتلا به دیابت نوع 2 باشد . آمار تعداد افراد مبتلا به پیش دیابت را در آمریکا 79 میلیون نفر تخمین زده شده است اکثر این افراد از خطری که آنها را تهدید میکند، آگاه نیستند.

تحقیقات دیگر نشان داده است کاهش وزن وانجام ورزش می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری  کند اما این اولین تحقیقی است که در آن تأثیر ورزش کوتاه مدت بدنبال صرف غذا(زمان ریسکی) که در آن زمان قند خون بسرعت افزایش می یابد و می تواند موجب بروز خسارتی در بدن شود را نشان میدهد.

دکتر DiPietroو همکارانش از ده فرد 60 ساله و مسن تر که سالم اما در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند (مقدار قند خون ناشتا ی آنها بالاتر از مقدار طبیعی بود) و مقدار فعالیت فیزیکی روزانه ی آنها کافی نبود، ثبت نام کردند.

درافراد مسن اختلال درکنترل قند خون بعد از صرف غذا به دلیل مقاومت به انسولین در ماهیچه های آنها و به دلیل کندشدن یا کاهش ترشح انسولین از پانکراس شایع است.

افزایش سریع مقدار قند خون بعد از صرف غذا عامل خطر کلیدی درتشدید اختلال تحمل گلوکز (پیش دیابت ) و ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی – عروقی است.

شرکت کنندگان دراین تحقیق 3 پروتوکل ورزشی منظم را با فواصل 4 هفته انجام دادند. هر پروتوکل شامل 48 ساعت اقامت دراتاق کالری سنجی ورزشی و یک روز به عنوان مدت زمان کنترل بود. در روز دوم شرکت کنندگان  یا در پیاده روی 15 دقیقه ای بعد از غذا شرکت  می کردند یا 45 دقیقه پیاده روی مداوم در ساعت ده و نیم صبح یا ساعت چهار ونیم بعدالظهرانجام می دادند . تمام پیاده روی ها بروی تردمیل با سرعت کم تا متوسط انجام گردید.

به شرکت کنندگان وعده های غذایی استاندارد داده شد و مقدار قندخون آنها به طور مداوم  درطی 48 ساعت اندازه گیری گردید.

نتایج نشان داد که بهترین زمان پیاده روی بعد از غذا، پیاده روی بعد از شام بود، میزان افزایش قندخون در این وعده ی غذایی بیشترین مقدار در طول روز است و غالباً  این افزایش درطول شب و تا نزدیک صبح ادامه می یابد اما این مقدار بعد از پیاده روی بروی  تردمیل بطور چشمگیری کاهش می یابد.

اکثر افراد یک وعده ی غذایی سنگین را در بعد الظهر یا شب میل می کنند و به دنبال آن چرت  می زنند یا به تماشای تلویزیون می نشینند که البته این بدترین کاری است که انجام می دهند.

  دکتر DiPietroمی گوید: بعد از صرف غذای بعدالظهر یا شام اندکی صبر کنید تا غذای شما هضم  شود ، سپس بیرون رفته و به پیاده روی بپردازید . پیاده روی بعد از صرف غذای شام اهمیت بسیار زیادی درکاهش مقدار قندخون بعد از صرف شام دارد زیرا قندخون بعد از شام تعیین کننده ی افزایش  قندخون درطی 24ساعت بعدی است، نتایج این تحقیق باید با انجام کارآزمایی بالینی بزرگتری تایید گردد. دراین تحقیق میزان قندخون در طی 48 ساعت بطور مداوم اندازه گیری شد و محیط نیز بدقت تحت کنترل قرار داشت.

این یافته ها دارای اهمیت فوق العاده ای در سلامت عمومی است در این تحقیق شواهد قدرتمندی دال بر تأثیر بسیار زیاد انجام ورزش های کوتاه مدت متناوب درچند نوبت درطول روز بروی کنترل قندخون افراد مسن نسبت به ورزش های طولانی مدت بدست آمد بخصوص چنانچه این ورزش های کوتاه مدت در زمان مناسب ودرست انجام شود.

منبع: www. innovations- report.com